The.52.Hertz.Lonely.

You’ve got the words to change a nation

The.52.Hertz.Lonely.

You’ve got the words to change a nation

The.52.Hertz.Lonely.

در روزگاران دور آن سوی اقیانوس های آرام من یک وال تنهای تنها بودم تا این که بالاخره راز تنهایی ام کشف شد
افتادند پی این که چرا دیگر وال ها آواز مرا نمی شنوند
جانم برایتان بگوید کاشف به عمل آمد که فرکانس آوازم فراتر از فرکانس معمول دیگر وال هاست از آن جایی که همیشه تنها کوچ می کنم مرا پنجاه و دو هرتز نامیدند همینی شد که می دانید تنهاترین وال جهان شدم
ظاهرا آدمها خودشان هم در سکوت آواز می خوانند اگر خوب دقت کنی به وضوح فریاد می کشند اما کسی انها را نمی شنود نه خودشان را و نه رویاهایشان را و نه قلبشان را
حال به من گفته شده آدمم ولی تو باور نکن هنوز والی هستم که با فرکانس پنجاه و دو هرتز آواز می خواند انگاری نامرئی باشم مرا نمی بینند نمی شنوند
با این حال هنوز در مهاجرتم دز این اقیانوس پهناور و این آواز تنهایی را می نویسم
زیرا که فهمیدم زندگی همین ادامه است و به لحظه ای بند ...


از طریق این  ایمیل  می توانید با من تماس بگیرید :)(=
the52hertzalone1 @gmail.com




بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

به یه نتیحه منطقی و عمیق رسیدم درست وقتی تصمیم می گیری برای خودت به عنوان یک زن زندگی کنی و حق انتخاب داشته باشی باید بهای سنگینیش رو یه جوری بهت یادآوری کنن  جوری که نمی دونی از چی ناراحت باشی آخه چرا الان مرد حسابی می ذاشتی برای چند لحظه تجربه اش کنم ولی کور خوندن کور خوندن کور خوندن سر این کوتاه نمی یام هنوز توی ذهنمه من فقط نبودم خیلی ها توی خطر افتادن 

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

متواری مهاجر لطفا اعلام کنید زاده کدام قبیله هستید؟

معلوم نیست همان قبیله ای که در راستای قبله آن سران بره های بی گناه را با قاعده و قانون می برند.

 

لطفا تا زمانی که دیر نشده بگویید آیا مردمان آن را می شناسید؟

من می خوابم تا ارواح و شیاطین درونم به زبان دیگری بیدار شوند زبان مردم این قبیله جبر جغرافیای غم انگیزی داشت برای زندگانی رخت عزا به تن می کنند که در جنگ های فرضی  نمی خواهند کشته شوند.

 

اگر نیاز به رفتن داشتید لطفا مانع خودتان نشوید.

من دائما از رفتنگانم اما هر بار پاره ای از تنم را جا می گذارم  دقیقا لحظه ای که باید کاملا از این قبیله و مردمانش  بروم  از هم می پاشم نگاه کنید پاره های تنم را در دست آنها نمی بینید َکمی طول می کشد خودم را پیدا کنم قطعه اصلی از من دست یکی از شماست لطفا در بلندگو اعلام کنید من بدون آن رسما مرده ام لطفا برای تاکید بگویید رسما مبتلا به مرگ نباتی می شود نمی تواند زندگی کند.

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

مثلا  گاهی فرصتی پیش می یاد که با هنرمند محبوبت می تونی ناهار بخوری برای این مزایده می ذارن قیمت ها تا صد میلیون پیش می‌ره شاید یه جایی هم هست که برای گل گرفتن از یه دلفن و خریدن نقاشیش مزایده می ذارن ولی دوست داشتم  یه مزایده وجود داشت که برای یه ساعت با بهترین شنونده دنیا ناهار می خوردی شنونده ای که شبیه شخصیت رمان مومو بود

 

می ارزه مگه نه شاعر می گه مشکلم برق نیست آب نیست می دونی چیه بالاخره یه روزی بیاد برای هم  شنونده باشیم متاسفم کسی احساسات و افکارتون رو نمی خواد بشنوه متاسفم بیشتر از شنیده شدن به جاتون حرف زدن و تصمیم گرفتن این جا یه نفر هست که می گه نباید این جوری باشه تو درد می کشی وقتی خودت رو بروز می دی اما به جای این که به رسمیت شناخته بشی از اون سواستفاده می کنن و فرصت زندگیت رو که فقط یک بار تکرار می شه ازت می دزدن

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

الان نمی تونم برات بگم وقتی بزرگ شدی خودت می فهمی 

اه چندش چرا هر دفعه که می شنوم یه بزرگسال به یه بچه همچنین حرفی می زنه این فکر توی سرم می چرخه که یعنی چی مثلا؟ نکنه فکر می کنی چون بچه است نمی فهمه نکنه می خوای بچه رو با این چالش ذهنی تنها بذاری و همراهش به عنوان حامی قابل اعتماد  دنبال جواب نگردی حتی وقتی می دونی ممکنه از منابع غیر قابل اعتماد اطلاعات کسب کنه و آسیب های جبران نشدنی ببینه 

چی بر سر بچه ها  می یاد همش می شنون  شما بچه هستین نمی فهمین نه خیر درکش از توی بزرگسال متفاوت هست به عنوان کودک یه دید دیگه داره می شه پرسید چرا این سوال به ذهنت رسید؟ چه اتفاقی افتاد که این سوال برات پیش اومد؟ می شه بهم بگی خودت در مورد این موضوع چی فکر می کنی؟ قرار نیست من یه جواب بدم چون ممکنه سوال تو جواب های مختلفی داشته باشه دوست داری با هم دنبال جوابش بگردیم 

 

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

در این مکان ماهی گیری آزاد است  

برای من نفرت انگیزترین جمله بود  شاید برای بقیه به عنوان تفریح جذابیت داشت من عمل ماهی گیری را شبیه یک نوع عشق بازی می دانستم طعمه می گذاری صید می کنی احساس قدرت می کنی اجازه می دهی کشته شدنش را به نظاره بشینی به آدم‌هایی می گفتم که به نوعی خودشان درگیر همچین رابطه ای شده بودند

خودم چه طور راستش سوال سختی ایست نمی توانم بگویم دقیقا از چه روزی متوجه شدم این گونه از عشق آزاد است

من می توانم تصور کنم اگر به دام طعمه افتادم تو چه قدر ذوق کنی چون  به تو احساس قدرت بدهد چه قدر خودت را  توانمند فرض می کنی چون در راس قدرت هستی می توانی زندگی نزیسته  مرا کنترل کنی زندگی های کرده مرا خفه کنی به هر حال   تو دام را بالا می کشی من همان قدر که از اصل خودم و ماهیت خودم دور می افتم دقیقا به همان اندازه  می میرم آری  دوست داشتن تو برای قصد کشت است می توانی دیگر دوستم نداشته باشی می توانی؟ من خوشبخت هستم که چندی صید کسی نیستم تا عقده ی قدرت و کنترل را با ابزار تجاوز به حق زیستن به من تحمیل کند.

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

قبلا از این قبیل نامه ها برای خودم زیاد نوشتم اما می خواهم این سری تا ته تهش ادامه بدهم به خود دوست داشتنی خودم نامه بنویسم به خودم یادآوری کنم چه قدر قوی و خواستنی هستم از آن جایی که این جا وبلاگ خودم است برای کس خاصی نوشابه باز نمی کنم شما هم برای خودتان نامه بنویسیدشما هم به خودتان یادآوری کنید دوست داشتنی هستید و باید زندگی کنید چرا منتظر کس دیگری بمانید همین الان خودتان برای خودتان کاری کنید.

زن در مترو فریاد می کشید که همه ی آنها باید کشته شوند اصل حقشان کشته شدن است زنی که نمی شناختم برای من آرزوی مرگ می کرد اصلا چرا باید بمیرم دلم می خواهد زندگی کنم نه خیر من باور نمی کنم این حق من از زندگی باشد به جز این زن خیلی ها انگار آرزوی مرگ مرا دارند هفته ی پیش یکی از آنها را در دانشکده دیدم نگاهش نکردم نگذاشتم به من نزدیک شود می دانستم به او ثابت خواهم کرد من آرزوی او و همه ی کسانی که مثل او برای مرگ من تلاش می کنند برآورده نخواهم کرد من تا روزی در توانم هست برای زندگی که می خواهم تلاش خواهم کرد.

ممنونم با این که به هر شکلی به تو پیغام می فرستند که باید کشته شوی تمام تلاشت را برای زنده ماندن می کنی.

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=

جنسیت، جامعه و بزه دیدگی کودکان 

نوشته جکی نورتون 

 

شاید این یادداشت را پس از مدتی حذف کنم‌ چون برای این فضا زیادی ناخوشایند است.

تا یادم نرفته یادآوری کنم ترجمه روان نیست و اشکال های ویرایشی  دارد به هر حال با خواندن این کتاب دچار دل پیچه شدید شدم به گونه ای که در خواندن کتاب وقفه پیش آمد حتی پس از مراجعه به مطب دندان پزشکی اثرات وحشتناک خواندن کتاب با من همراه بود کاش این کتاب را در بل بشوی ویرایش مجدد پایان نامه نمی خواندم . 

محافظت از کودک به ویژه از جسم و روح او پیچیدگی ها و چالش های زیادی دارد راستش پس از خواندن کتاب آشنایی با حقوق کودک و چگونگی عملکرد  عوامل اجرایی به ویژه قانون  برای تحقق  حقوق اساسی  کودک یکی از ضرورت های انکار ناپذیر در سیر مطالعاتی من  خواهد بود زیرا من در رابطه با قانون و پژوهش های جامعه شناختی کودک  اطلاعات کمی دارم.

این کتاب به مبحث تجاوز رویکرد تازه ای دارد و کلیشه ی مردان غالبا متجاوز هستند و زنان قربانیان تجاوز هستند زیر سوال می برد  ممکن است پیش از خواندن این کتاب  همیشه با این کلیشه رو به رو شدید اما آیا زنان هم می توانند متجاوز باشند؟ آیا جامعه می تواند بپذیرد که زنان بالغی هستند که به پسران زیر سن قانونی تجاوز کردند؟ آیا  کلیشه های جامعه مبنی بر  تقدس مهر مادری می تواند بر قضاوت ما تاثیر بگذارد و انکار کنیم که ممکن است یک مادر هم آزارگر باشد؟ اصلا آیا جامعه ما تاب دارد که با این حقیقت رو به رو شود که برخی از  پدر ها و مادر ها متجاوزان روح و جسم هستند؟


 زنان در جامعه به عنوان اولین مراقبان کودک به شمار می آیند ما از همان ابتدا نقش مقدس مادرانگی را به زنان نسبت می دهیم از نقش مادری یک اسطوره می سازیم بنابراین با تقدس این نقش مراقب بودن و جایگاه مادری   فرض این امکان  را حذف می کنیم که ممکن است برخی از زنان در مقام همین مراقبت و نقش مادرانگی سو استفاده کنند.
در پرونده های محافظت از کودکان زنان سواستفاده گر به دلیل کلیشه های جامعه در مورد زن و جهت گیری عوامل اجرایی توانستند تبرئه شوند این کتاب به بررسی چرایی این مسامحه و انکار می پردازد و همچنین دلایل آن را موشکافی می کند.
چند ماه پیش در توییتر یکی از کابران مرد نوشته بود که در نوجوانی توسط یکی از زنان بالغ مورد تجاوز قرار گرفته است و هنوز از آن آسیب رنج می برد.
راستش جواب سایر کاربران به ویژه کاربران مرد متحیرم کرد در جواب نوشته بودند که باید از خدایش باشد که یک زن بالغ به او تجاوز کند و کاش آنها جای او بودند.
پس از خواندن این توییت به رنج همه ی کودکان و نوجوانان پسر فکر کنم که قربانی  تجاوز شدند و به خاطر کلیشه های غیر انسانی به   تنهایی این درد را به دوش کشیدند.
در بخش هایی از این کتاب به این موضوع اشاره های کوتاهی شده است اما به نظر من کافی نبود کاش پژوهش های بیشتری در مورد مردانی که قربانی تجاوز  شدند انجام بگیرد. چه عواملی باعث می شود مردانی که در کودکی مورد آزار قرار گرفتند در مورد آزار خود سکوت کنند؟ آیا مردان پس از بازگویی روایت خود توسط جامعه به ویژه همجنس های خود درک شده اند؟ آیا پسربچه ها  در جامعه بیشتر در معرض خطر هستند چون پیش فرض غالب این است که آنها توانمند تر هستند و در برخی از امور به آنها استقلال بیشتری داده می شود؟ آیا جامعه می پذیرد که مردان نیز می توانند جز بازماندگان تجاوز جنسی باشند و آیا جنبش من هم فضای برای روایت مردان ایجاد می کند؟
 من از این کتاب آموختم اگر  جهت گیری های شخصی و همچنین   کلیشه های غالب  فرهنگی و گاه مذهبی در اجرای قانون محافظت در کودکان دخیل شوند حاصل آن دامن زدن به جنایت هایی ایست که جامعه در مورد آن سکوت خواهد کرد و حتی کسانی که قرار است حافظ کودک باشند به خاطر همین پیش فرض های غالب حقوق کودک را نادیده خواهند گرفت تازه اگر فعالین این حوزه  بخواهند در این زمینه کنشگر باشند و برای  ابعاد ناشناخته آن دنبال راه حل باشند با خطر انحلال و  مانع تراشی رو به رو می شوند.

به هر حال پافشاری بر عدم شفافیت در قانون های محافظت از کودکان همچنان  قربانی های خاموشی زیادی از کودکان و نوجوانان  خواهد گرفت  که بر اساس سواد  ناقص من در این زمینه برخی از قوانین  ما مبهم است و ابعاد آن چنان گنگ است که گاهی این سوال برایم مطرح می شود که چرا عوامل اجرایی قانون برای مشخص کردن تمامی ابعاد و همچنین اصلاح و کامل کردن  آن گامی بر نمی دارند.
شاید اگر در آینده مطالعه ام در این زمینه بیشتر شد با اطمینان بیشتری بگویم جای تاسف است که برخی از قوانین ما در رابطه با حفاظت از کودک بر اساس کلیشه ها و جهت گیری ها تدوین شده است متاسفانه نه تنها  کودک و نوجوان   نادیده گرفته شده است بلکه آسیب های بوجود آمده به خاطر این قوانین غالبا انکار می شود.
باز من بر اساس سواد ناقصم حدس می زنم میان عوامل اجرایی محافظت از کودکان نه تنها  اتفاق نظر وجود ندارد  بلکه شکاف های بسیاری دیده می شود هر کدام به ساز مختلفی می رقصند و اهداف متفاوتی دنبال می کنند در حالی که انتظار می رود اگر محافظت از کودک در میان است در رابطه با یکدیگر تعامل داشته باشند و برای رسیدن به یک هدف مشترک که آن هم مراقبت از کودک است به توافق نظر برسند.
ببخشید شاید پایم را از گلیم خودم درازتر کرده باشم بعد از خواندن این کتاب این برداشت را داشتم البته از ظن  من این طور به نظر می رسد شاید از نظر یک متخصص اشکال هایی به آن وارد باشد.
به هر حال با  خواندن  این کتاب آموختم  اعمال تجاوز  یا مورد تجاوز قرار گرفتن  می تواند هم شامل مرد شود و هم شامل زن  عصاره کتاب در یک جمله خلاصه می شود همانگونه که  امکان دارد یک مرد  آزارگر  باشد به همان اندازه  احتمال دارد یک زن  نیز آزارگر باشد در مبحث محافظت از کودکان اسیر جهت گیری و کلیشه نباشیم منطقی قضاوت کنیم نه احساسی

  • فاطمه توحیدی منش ؛)(=